Idea Kampanii jest wynikiem przeprowadzonej analizy epidemiologicznej zachorowań na choroby odkleszczowe. 2022 r. zapadalność na boreliozę zarówno w woj. śląskim jak i warmińsko-mazurskim była powyżej średniej krajowej. W woj. śląskim wynosiła 48,9, w woj. warmińsko-mazurskim 61,4, a w Polsce 45,4.
Choroby odkleszczowe stanowią niezwykle aktualny problem zdrowia publicznego. To grupa chorób zakaźnych przenoszonych przez zainfekowane kleszcze. Do zakażenia zwykle dochodzi na skutek ukłucia, w czasie którego do krwiobiegu wraz ze śliną lub wymiotami kleszcza dostają się groźne patogeny.
Najczęściej występującą chorobą odkleszczową jest borelioza z Lyme, która jest przewlekłą wielofazową chorobą układową charakteryzującą się występowaniem objawów skórnych, stawowych, kardiologicznych i neurologicznych. Różnorodność objawów oraz podobieństwo do wielu innych schorzeń znacznie utrudnia rozpoznanie.
Sezonowa aktywność kleszczy rozpoczyna się, w zależności od temperatury, w końcu marca i trwa zazwyczaj do listopada. Jeszcze jakiś czas temu kleszcze można było spotkać wyłącznie na wilgotnych, porośniętych gęstą trawą łąkach lub w lasach. Obecnie jednak pajęczaki pojawiają się nawet w przydomowych ogródkach, miejskich parkach lub placach zabaw. Najskuteczniejszą ochroną przed ukłuciem przez kleszcza jest przestrzeganie kluczowych zasad, takich jak: ubieranie odpowiedniej odzieży, stosowanie repelentów, obserwacja ciała po powrocie z miejsc narażenia na kontakt z kleszczami. W momencie zaobserwowania kleszcza w skórze, należy szybko i prawidłowo usunąć go z powierzchni ciała.
Ze względu na wzrost liczebności kleszczy oraz zwiększenie się obszarów ich występowania bardzo ważna jest edukacja społeczeństwa w zakresie profilaktyki chorób odkleszczowych, ponieważ nigdy nie można być pewnym, że unikniemy pokłucia przez kleszcze.
Organizatorzy:
Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarnyoraz Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
Realizacja kampanii: w województwie śląskim i w województwie warmińsko-mazurskim.
Grupa docelowa:
Kampania skierowana jest do: ogółu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem: kadry pedagogicznej, dzieci i młodzieży, rodziców i opiekunów, seniorów oraz rolników.
Cel główny:
Celem kampanii jest propagowanie podstawowych zasad ochrony przed kleszczami.
Cele główne kampanii:
Ramy czasowe: marzec – listopad 2023 r.
Koordynatorzy, realizatorzy, partnerzy interwencji: